Ostin taannoin joulukuussa 2013 käyttöönotetun Prius Phevin. Työmatkaa on suuntaansa 18 km, joten range ei riitä, mutta aika vähällä tuolla on päässyt näin keskitalven keleissäkin. Kunhan kevät/kesä koittaa, kantama paranee ja polttomoottorin käyttö vähenee. Pidemmillä reissuilla sähköstä ei suurta iloa ole, mutta suurin osa ajostani on tuota 35-40 km päivässä pyörittelyä, siksi tuon hankinkin. Toisaalta, tämä on myös pidemmillä reissuilla normi-Priusta etevämpi, koska tässä on lithium-akut ja muutenkin normihybriditilassa operointia on terävöitetty. Opel Amperahan minulla oli hakusessa, mutta vaihtoautostani johtuen, joka oli hieman hankalampaa sorttia, ei kauppoja syntynyt.
Aloitin siis sähköautoiluni vaatimattomimmalla tavalla, mutta kuitenkin. Tällä on hyvä harjoitella. Paras ja huonoin puolihan tässä on tuo ajoakku ja sen vaatimaton koko, on nopeasti tyhjä, mutta toisaalta taas aina kun saa johdon päähän, niin 1½ tunnissa on taas täysi, ihan normi lämpötolpasta tms.
Pahimmassa -17 asteen kelissä ja kovalla pohjoistuulella auto kulutti työmatkalla 4.7 litraa, silloin ei paljoa EV-tilassa ajettu, sen isompaa lukemaa ei ole tullut yhdelläkään reissulla. Näillä nollakeleillä tai pikkupakkasilla, nyt kun olen oppinut auton tavoille, kulutus jää alle 2 litran, jos saan ladattua myös töissä.
Ennätys on tällä hetkellä kuvan mukainen

Viimeisen 520 kilometrin kulutus on kohtuullinen myös, koostuu käytännössä pelkästä työmatka-ja kouluunkuljetusajoista ja kaupunkipyörityksestä Porvoon keskustassa.

Nälkä kasvaa syödessä, mutta toistaiseksi olen tyytyväinen. Laskeskelin keskimääräisen sähkönkulutuksen olleen 23 kwh/100 km, joka on aika kova lukema, vaan eiköhän se siitä asetu, kun kelit lämpenevät. Kyllähän pakkanen on myrkkyä myös tälläiselle "wannabe-sähköautolle" kuin Prius.
Aloitin siis sähköautoiluni vaatimattomimmalla tavalla, mutta kuitenkin. Tällä on hyvä harjoitella. Paras ja huonoin puolihan tässä on tuo ajoakku ja sen vaatimaton koko, on nopeasti tyhjä, mutta toisaalta taas aina kun saa johdon päähän, niin 1½ tunnissa on taas täysi, ihan normi lämpötolpasta tms.
Pahimmassa -17 asteen kelissä ja kovalla pohjoistuulella auto kulutti työmatkalla 4.7 litraa, silloin ei paljoa EV-tilassa ajettu, sen isompaa lukemaa ei ole tullut yhdelläkään reissulla. Näillä nollakeleillä tai pikkupakkasilla, nyt kun olen oppinut auton tavoille, kulutus jää alle 2 litran, jos saan ladattua myös töissä.
Ennätys on tällä hetkellä kuvan mukainen

Viimeisen 520 kilometrin kulutus on kohtuullinen myös, koostuu käytännössä pelkästä työmatka-ja kouluunkuljetusajoista ja kaupunkipyörityksestä Porvoon keskustassa.

Nälkä kasvaa syödessä, mutta toistaiseksi olen tyytyväinen. Laskeskelin keskimääräisen sähkönkulutuksen olleen 23 kwh/100 km, joka on aika kova lukema, vaan eiköhän se siitä asetu, kun kelit lämpenevät. Kyllähän pakkanen on myrkkyä myös tälläiselle "wannabe-sähköautolle" kuin Prius.