Hyundai Ioniq Electric MY18 ”talvitesti”

boitse

Sähköilijä
Auto
wannabe-ioniq
Ehtoota foorumille.

Uutena sähköauto- ja Ioniq-kuskina pistin auton heti ”talvitestiin”, ajettiin vuoden lopulla auto junaan ja Kolarissa ulos.

Havaintoja reissusta:
- suksiboksi ja -pussit katolla kuljetuskapasiteetti nelihenkiselle perheelle riittävä
- lämmitystolpasta lataamalla range riitti hyvin tarvittaviin paikallisajoihin vaikka latausnopeus oli huomattavan verkkainen. -29C kelissä range näytti täydellä akulla ~120km
- auto lämpenee kylmälläkin kelillä nopeasti ja esilämmitys toimii hyvin vaikka käytettävyys onkin entiselle webastokäyttäjälle onnettoman vaivalloinen
- neljä henkeä kyydissä kovemmilla pakkasilla takaikkunat menee huuruun - ilmanvaihto ei ainakaan automaatilla pysy mukana
- kulutus /100km vaihteli aika rajusti, pienimmillään kesälukemia (13kwh), suurimmillaan auton datan mukaan 50kwh+ Ei ihan selvinnyt ottaako auton softa esilämmitykseen käytetyn sähkön mukaan kulutukseen - ilmeisesti?
- ajettavuus talvikeleissä entiselle nelikkokuskille tietysti negatiivinen yllätys, mutta lievä puskeminen ja etupään pito-ongelmat lienee normikauraa etuvetoisella. Kitkoilla mukavan hiljainen.

Näillä kohti kevättä. Hyundai Kaista-palvelusta aloitteleva sähkärikuski on saanut asiallista palvelua kysymyksiinsä.
3F03B46D-1226-43DF-A708-26BCC5CF080C.jpeg
 
Ylös