Nissan 40 kWh Leaf #rapdigate ja BMS-päivitys

Liittynyt
14.2.2017
Viestit
65
Auto
Nissan Leaf 40 kWh ex Leaf 24 kWh
#rapdigate on maailmanlaajuisesti tiedostettu Leaf 40 kWh:n akuston ylikuumenemisongelma, joka johtuu akuston puutteellisesta jäähdytyksestä.
Kuumenemista oli alunperin autossa pyritty rajoittamaan BMS:n voimakkaalla lataustehon laskulla varhain. Nyt autoon on saatavilla BMS (Battery Management System) päivitys, joka antaa pientä ohjelmallista helpotusta lataamiseen. Päivityksen jälkeen auto antaa ladata täydellä teholla (noin 44 kW) lähes 80% tasolle, kun aimmin se leikattiin alas jopa jo enne 60% lataustasoa. Vielä merkittävämpi helpotus on kuumaan akkuun latauksen tehon rajoittamisen suhteen. Tässä pari omaa ensimmäistä kokemustani BMS-päivityksen jälkeen #rapdigatesta.

Yleisesti voisin kuitenkin jo todeta, että ongelmaahan tuo päivitys ei tietenkään poista, mutta joissain tilanteissa saattaa antaa jopa merkittävän edun matka-ajossa.
Tässä alla siis pari ensimmäistä kokemustarinaani BMS-päivityksen jälkeen:

  1. BMS-päivitys helpotti #rapdigate-haittaa mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa
  2. Nissan Leaf 40 kWh ei sovellu #rapidgaten takia Tampere - Helsinki -välin ajamiseen päiväreissuina
440